Каква да бъде стойката ни при каране на кола
Един от най-важните фактори за нашата пък и за чуждата сигурност по пътя е именно стойката докато шофирате. Най-често извинението на шофьорите за неправилната стойка се състои в следното изказване- “мен така ми е по-удобно да карам”. Но правилната стойка, заета от шофьора е предпоставка за бърза и правилна реакция при случила се екстремна и непредвидена ситуация и така не застрашава вашето и чуждото здраве.
Първото важно правило
При аварийна ситуация всеки един водач действа по инстинкт, като точно преди да се случи удара той се опира с ръцете на волана, а с краката се опира в пода или педалите, за да се опита да смекчи последиците от случилото се. Ако колената и лактите са изпънати, то водача на автомобила може да получи травма дори и при лек удар. Леко сгънатите крайници поемат много по-добре всякакви сблъсъци с различна по големина сила. От тези съвети произлиза и първото правило при шофиране, а именно- шофирайте с леко сгънати ръце и крака за по-голяма безопасност.
Второто по важност правило за стойката
Второто правило гласи, че органите за управление не трябва да служат за опорни точки, защото тяхната главна функция е да управлявате, а не да се държите с тях. Най-лесния начин да проверите правилно ли ви е настроена седалката е като си пуснете ръцете от волана и си вдигнете краката от пода. Ако вашата седалка е настроена правилно, то вие няма да помръднете от мястото си при повдигането на крака и пускането на ръцете от волана.
В днешно време:
В съвременните автомобили има много начини да си настоите седалката, облегалката, подглавника и т.н. Затова е много важно да знаете как да настроите отделните компоненти спорет вашата стойка, за да Ви бъде хем удобно, хем безопасно.
Настройка на височината на седалката
При тези настройки има два признака. В класическите автомобили трябва главата Ви да не е на по-малко от един юмрук разстояние от тавана. Това обаче не важи за минивановете и джиповете, защото при тях конструкцията е различна. Тук важи друго правило- краката Ви да не са на по-малко от един юмрук разстояние от волана, където воланът е настроен така, че имате правилна видимост към таблото и пред колата.
Настройка на облегалката
Тук основното правило е- ако си опрете краката в пода или педалите и се опитвате да ги изпънете силно, тялото Ви не трябва да се приплъзва нагоре. Ако тялото Ви се приплъзва нагоре, то седалката Ви не е достатъчно вертикална. След като я коригирате по този критерии, вие може да опитате още едно нещо. Облегнете се напълно на облегалката и изпънете ръцете си напред. Ако волана докосва китките Ви, то седалката е настроена правилно и безопасно.
Настойка на подглавника
Основната функция на подглавника е да предпазва шофьора от удар от задната част на колата. При шофиране, подглавника не се използва активно. За да е настроен правилно, средата на подглавника трябва да е на нивото на очите и ушите Ви. По време на дълги пътувание е добре да почивате по 10-15 минути на всеки два часа, за да си раздвижвате врата и гръбначния стълб за по-приятно и комфортно шофиране.
Ако сте решили да закупите автомобил и се чудите как да разберете дали е технически изряден и дали не е с манипулиран километраж може да потърсите професионалните услуги на фирма за технически преглед на кола преди покупка.